Grundejerforeningen Juulsvej / Kirsebærvej

på Kirsebærkroen

1. Valg af dirigent.
  2. Valg af referent.
  3. Bestyrelsens beretning om det forløbne år.
  4. Behandling af forslag fra bestyrelsen eller medlemmer
  5. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
  6. Bestyrelsen fremlægger budget, rykkergebyr og kontingentforslag på 700 kr. for det kommende år.
  7. Valg af bestyrelse. På valg er Anni Reichel og Henrik Bredegaard.
  8. Valg af to suppleanter til bestyrelsen.
  9. Valg af to revisorer.

14 stemmeberettigede parceller var repræsenteret inklusive alle i bestyrelsen.

Formanden Uffe Christensen (Næbvej 39), bød velkommen og gav en kort beskrivelse af bestyrelsens sammensætning. Thomas Bangshøj er fraflyttet efter at have solgt Kirsebærkroen pr. 1.2.2021. Suppleant Mikkel Vass (Kirsebærvej 23) har overtaget hans plads. Græsplænen bag Kirsebærkroen (Kirsebærvej 3A) er blevet medlem, således at foreningen nu har 72 medlemmer. Pga. Corona-reglerne bød generalforsamlingen ikke på blødt brød og kager og havde selv medbragt drikkevarer.

Ad 1. Lars Rasmussen (Juulsvej 13) blev valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt og beslutningsdygtig.

Ad 2.

Mikkel Vass (K23) blev valgt som referent.

Ad 3. Formanden fremlagde derefter bestyrelsens beretning.

1. Det blev vedtaget på den sidste generalforsamling at investere i et nyt gyngearrangement. Det er blevet opsat i starten af maj, og ser ud til være tilfredsstillende. I hvert fald for brugerne. Der har været røster fremme om, at den gamle version i træ var pænere at se på.
  1. Vi er nu 72 medlemmer i alt, fordelt med 33 på Juulsvej, 34 på Kirsebærvej og 5 på Næbvej.

Der har været udskiftninger på nogle af parcellerne, da nogle fraflytter og andre tilflytter. I den forbindelse vil bestyrelsen gerne opfordre medlemmer, som erfarer at der er flyttet nye ind på en adresse, om at lade et par ord falde til f.eks. formanden, så detaljer i databasen kan opdateres.

1. Bestyrelsen har holdt møde to gange i det forgangne år. Bestyrelsens sædvanlige nytårsparole, med frokost, er suspenderet i disse Coronatider.
  1. Vinteren har været mild, og der blev ikke fundet skader på fundamenterne til broen. Men grundet den barske tid med Covid19, besluttede bestyrelsen at droppe den sædvanlige opsætning af broen med et hold medhjælpere fra medlemsbasen, og betalte et par dygtige og rutinerede folk udefra for at sætte broen op i det tidlige forår. Det blev gjort fuldt tilfredsstillende.
  1. Platformen er endnu ikke blevet søsat. Det er der forskellige grunde til; en reparation er tiltrængt, og vejret har indtil videre heller ikke været rigtig sommeragtigt. Bestyrelsen får samlet en mindre flok hjælpere snarest, og får platformen ud hvor den hører til.
  1. Vi har alle været godt tilfredse med ordningen med pasning af græsset på fællesarealet med maskinen ejet af Vass og Hvas, og det grønne område har været veltrimmet og pænt hele sommeren. Og pasningen i dette forår er jo fuldt tilfredsstillende.
  1. Opkrævning af kontingent gik ikke helt uden problemer. To medlemmer har fejlagtigt betalt to gange, og tre medlemmer var ved afslutningen af regnskabet i restance. De to af medlemmerne har dog nu betalt efter fristen, og kommer i næste års regnskab. Den sidste restant er afgået ved døden, og vi må forvente kontingent, når ejendommen bliver solgt.
  1. Og igen i år vil bestyrelsen gerne opfordre til at medlemmer, der bruger jollestativet ikke har større joller liggende efter den 1. juni. Det er næsten umuligt at slå græs og lignende mellem stativerne, hvis de ikke er helt frie. Kajakker eller lignende, som er nemme at rykke rundt med, er nok ikke et problem.

Derefter var ordet frit til kommentarer men der var ingen kommentarer til beretningen, som blev vedtaget.

Ad 4. Behandling af forslag fra bestyrelsen eller medlemmer

Vedtægterne tilsiger at generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel for forslag, der skal behandles på generalforsamlingen. Forslag, som ønskes behandlet skal være fremsat skriftligt over for bestyrelsen senest 3 uger før generalforsamlingen. Der var ingen forslag.

Ad 5. Regnskab

Kasserer Henrik Bredegaard (Næbvej 41) gennemgik det reviderede regnskab.

Indtægterne er i alt på                                                                                           42.533 kr.

De samlede udgifter er på                                                                                    58.435 kr.

Der er således et samlet underskud på                                                                  18.430 kr.

Saldo til opsparingskonto til broen udgør nu 31.3 2021                                  26.033 kr.

Saldo driftskontoen udgør                                                                                     42.813 kr.

Foreningens likviditet pr. 31. marts 2021 er på                                                       68.845kr.

Foreningens likviditet pr. 31. marts 2020 var på                                                     87.275 kr.

Noget af underskuddet skyldes anskaffelse af en ny trappestige til badebroen og en dyrere trailer med mulighed for at laste 750 kg. Forhåbentlig bliver driften billigere på længere sigt. Desværre har der allerede været reparation af adapteren mellem det 7- og 13-polede stik. Der blev foreslået, at der laves en skrivelse om brugen af adapteren.

Sven Bjarne (Juulsvej 33) konstaterede at ’Opsparingskontoen’ var blevet en ’Nedsparingskonto’ idet der var brugt driftsmidler fra den. Det blev beklaget og

bestyrelsen tog til efterretning, at kun større anskaffelser ifm. broen tages fra opsparingskontoen.

Derefter blev regnskabet godkendt.

Ad 6. Budget.

Kassereren fremlagde budget for regnskabsåret 1. april 2021– 31.marts 2022.

Der er kalkuleret med et underskud på -4.685 kr.

Detaljeret budget har fra uge 18 været tilgængeligt på hjemmesiden:

Indtægter:

Medlemskontingent (70 á kr. 600)                                                 kr.  43.200

Renter af indestående                                                                     kr.       145

Indtægter i alt                                                                                    kr.  43.315

Udgifter:

Fællesareal                                                                                        kr.  30.000

Trailere                                                                                               kr.    5.000

Bro, møder, porto, gebyrer og diverse                                          kr.  13.000

Udgifter i alt                                                                                        kr.  48.000

Budgetteret underskud                                                                    kr.  – 4.685

Kassebeholdning ved regnskabsårets slutning                           kr.  45.000
Opsparing ved regnskabsårets slutning                                      kr.  21.000

Lars Rasmussen (Juulsvej 13) påpegede, at flytning af kr. 5.000 til opsparingskonto fra kassebeholdningen fortsætter, som tidligere besluttet på generalforsamlingen. Det rykker ikke resultatet, men flytter midler fra en konto til en anden.

Budgettet blev godkendt.

Rykkergebyr på kr. 100 bevares.

Kontingentforslag

Bestyrelsen foreslår kontingent forhøjet til kr. 700.- for at konsolidere kommende uforudsete udgifter så budgettet balancerer.

Ved vinterens korte men intense snefald med isdannelse havde nogle ældre medlemmer svært ved at komme ud, idet nogle parceller ikke havde fået sneryddet som foreskrevet. Kommunen prioriterer ikke vores område ret højt (kategori 5), og vi skal være forberedte til evt. ekstra hjælp, hvis der mod forventning skulle komme isvinter.

Sven Bjarne (J33) påpegede at foreningens formål ikke er at udføre kommunens forpligtelser, og at det påhviler parcellerne at få ryddet deres fortove for sne.

Den kommunale snerydning forårsager ofte store snebunker ud for mange parceller, som så har ekstraarbejde med at få ryddet deres fortove.

Uffe har hørt tale om privatisering af vores veje.

Robert Reiter (K13) Gregers Bojesen (Juulsvej 8) støttede Sven Bjarne (J33), og mente ikke at foreningens budget skulle baseres på ’privat’ snerydning, hvilket der var enighed om. Det blev derfor besluttet, at foreningen ikke må bruge penge på privat snerydning.

Derefter blev et kontingent på kr. 700 vedtaget.

Ad 7. Valg af bestyrelse.

Anni Reichel (Juulsvej 21) modtog ikke genvalg men tilbød sig som suppleant.

Henrik Bredegaard (Næbvej 41) blev genvalgt med akklamation.

Bo Nicolay (Kirsebærvej 20), som sidste år blev valgt som suppleant, ville gerne træde ind i bestyrelsen og blev valgt med akklamation.

Ad 8. Valg af to bestyrelsessuppleanter.

Robert Reiter (K13) stillede sig til rådighed, men så et problem i samtidig at være regnskabskontrollant. Den nye ejer af Kirsebærkroen Jason Breaux (Kirsebærvej 1) ville gerne være suppleant, så Anni Reichel (J21) og Jason Breaux (Juulsvej 27) blev valgt med akklamation.

Ad 9. Valg af to revisorer.

Allan Voetman (Juulsvej 4) vil gerne påtage sig hvervet og blev sammen med Robert Reiter (K13) valgt med akklamation.

Tak til Gregers Bojesen for mange års tro regnskabskontroltjeneste.

Ad 10. Eventuelt

Diversitet på fællesarealet

Bo Nicolay (K20) startede en længere diskussion om muligheder for at etablere mere biodiversitet på fællesarealet. Lars Rasmussen (J13) redegjorde for, hvordan kommunens grønne område ved Jacobshavn nu er blevet, efter at kommunen kun slår græsset lidt  tilfældigt på kryds og tværs (stier). Det ser ikke godt ud, og desværre bliver området næsten slet ikke brugt mere.Tidligere har skoleklasser, hundetrænere og andre sørget for almen trivsel. Kommunens ansvarlige var ved et nyligt møde ikke klar over hvilke regler der gælder ift. Strandbeskyttelseslinjen.

Anni (J21) har tidligere i bestyrelsen foreslået, at man kunne arrangere blomster på området under det gamle gyngestativ, men at der nok ville komme modstand fra beboerne i Kirsebær-parken (Kirsebærvej 26-48). Frank Fønns (Juulsvej 22) understregede, at varetagelse og drift af Grundejerforeningens fællesareal må baseres på generalforsamlingens beslutninger. Der har også været en episode sidste år med højrøstede skoleklasser, hvor det måtte indskærpes over for enkelte af Kirsebærparkens beboere, at de ikke har hjemmel til at bortvise personer fra fællesarealet. Man kan naturligvis henstille til, at området benyttes med behørig respekt og hensyn til andre. I den heftige debat blev Børge Skjelmose (Kirsebærvej 44) så oprevet, at hans stoleryglæn gik i stykker, hvilket var ganske forløsende.

Anna Hvas (Kirsebærvej 1 og Næbvej 27) opfordrede til, at man fandt en løsning med en kyndig balance mellem det misforståede og meget uheldige initiativ til forbedret biodiversitet ved Jacobshavn, og en for voldsom udlægning til ensidig græsvækst.

Sven Bjarne (J33) foreslog, at man kunne starte med skråningen, så Kirsebær-parkens beboere ikke blev generede. Uffe fortalte hvordan vildt voksende brombær og tidsler tidligere havde gjort skrænten utilgængelig, og Børge (K44) hvordan beplantning foretaget sammen med Kirsten Tybjerg (Juulsvej 11) for år tilbage, havde været totalt mislykket pga. vækstforholdene.

Bo ville gerne inddrage alle interessenter, så der blev skabt en opbyggelig proces alle kunne leve med og være glade for, så fugleliv, bier og blomster kan få bedre muligheder.

Han vil forsøge at samle interesserede medlemmer, som hermed opfordres til at melde sig til ham.

Privat snerydning

Med reference til den tidligere diskussion om evt. vanskeligheder ved snerydning tilbød Anna (Kirsebærkroen), at der kunne blive mulighed for at lave en aftale omkring en fejemaskine, som kroen vil anskaffe. Frank har også en sneslynge, han ville stille til rådighed således, at der evt. kan koordineres en fælles indsats for at løse disse problemer, hvis de skulle opstå.

Badestige

Pga. rust og slitage var badebroens yderste trappestige fornyet. Imidlertid er den nye noget stejlere og har ikke samme gelænderstøtte så flere har problemer med at benytte den.

Uffe havde bestilt en magen til den gamle hos Bandholmbroen, men pga. at firmaet var stoppet kunne den ikke leveres. Uffe havde så fundet den aktuelle trappe, hvor det har vist sig, at det samme firma også laver en trappe med længere påsvejsede gelændere.

Der har været tale om at lave et gelænder på den aktuelle, eller at man indkøber den større version med gelænder, og evt. så kan sælge den, der er købt. Bestyrelsen vil arbejde videre med sagen og finde en løsning.

Fugleskræmmer

Robert (K13) efterlyste et tidligere forslag om en rovfugleattrap for at holde måger og ænder væk fra badebroen. Bestyrelsen blev pålagt at tage det op til fornyet overvejelse.

Badebroen

Svend Bjarne (J33) ville endnu engang slå til lyd for at opsparingskontoen til badebroen bevares og genoprettes således at de driftsudgifter, som fejlagtigt er taget fra kontoen, tilbageføres. Forslaget afstedkom en lang diskussion om holdbarheden af den nuværende bro, og hvordan den yderligere skal vedligeholdes. En ny af samme type vil formentlig koste op mod 150.000 kr. Mulighed for at anskaffe en anden type bro til en anden pris blev nævnt.

Bo (K20) efterlyste et forarbejde, hvor man detaljeret regner på forskellige muligheder, og evt. indhenter tilbud. Dirigenten konkluderede, at bestyrelsen må udarbejde et oplæg i god tid inden næste generalforsamling.

Allan Voetman (Juulsvej 4) ville vide om broopsætning og nedtagning fortsat skulle foretages af frivillige, eller købes i byen efter coronaen slipper sit tag. Der var almindelig stemning for at fortsætte med frivilligt at stille et hold blandt medlemmerne, også for det sociale.

Tak til Robert og Anni

Til slut modtog Robert og Anni en opmærksomhed fra formanden, som tak for de mange virksomme år som bestyrelsesmedlemmer. De fortsætter jo heldigvis begge som henholdsvis revisor og suppleant for bestyrelsen.

Derpå kunne dirigenten afslutte generalforsamlingen, hvorefter formanden takkede for god ro og orden på trods af, at der ikke var ostemadder eller wienerbrød.

Bestyrelsen konstituerede sig umiddelbart efter generalforsamlingen:

Formand: Uffe Christensen (Næbvej 39)

Næstformand: Frank Fønns (Juulsvej 22)

Kasserer: Mikkel Vass (Kirsebærvej 23)

Sekretær: Henrik Bredegaard (Næbvej 41)

Bestyrelsesmedlem: Bo Nicolay (Kirsebærvej 20)

Referent: Mikkel Vass.

En tidligere diskussion om Hjertestarter placeret udendørs og i nærheden af Kirsebærkroen gav anledning til, at bestyrelsen med de nye ejere på Kirsebærkroen vil igangsætte en nærmere undersøgelse af, hvad det mere konkret vil indebære for opsætning og drift.

Referatet attesteres hermed godkendt

Maj 2021

_________________                                                                       _________________

Lars Rasmussen                                                                              Mikkel Vass